Sand, bilar och rullningar | Nyhetstidningen
Mikael Mildén

Fördjupning


Mikael Mildén
  • En del förare satsar extra hårt och rullar runt med sina bilar. De får extra mycket applåder.
  • Rolf Keiser vet hur man blir populär. Först ger han bort affischer till barnen. Sedan rullar han runt med bilen i tävlingen.
  • För att kunna köra i sanden behöver man ha specialbyggda däck.
  • Det händer mycket i formula offroad. Det är den perfekta sporten för den som gillar bilar, hopp, krascher och sand.
  • Banorna går inte bara uppför. Ibland ska bilarna åka nedför också.
  • Med sina stora däck kan bilarna köra även i den allra lösaste sanden.
Nyhetstidningen

Sand, bilar och rullningar

En lördag i april kördes formula offroad i ett grustag i Bålsta. Jeepar med stora skoveldäck kör rakt upp för ett stup. Ibland rullar de ner och publiken hurrar. Nyhetstidningen var där.

Lite mer än tusen personer har samlats i ett grustag. Det ligger i Bålsta, en bit utanför Stockholm. De står vända mot ett högt stup som är utgrävt i åsen. Det ser ut som en vägg av sand. Uppför stupet kör bilar så att det stänker sand i stora moln.

Det här är formula offroad. Det är en tävling där jeepar ska klara olika banor. Sporten kommer från Island. Den har funnits i ungefär fyrtio år. För 25 år sedan kom formula offroad till Sverige. Sedan dess har det körts tävlingar här. De som tävlar kommer från Island, Norge, Sverige och Finland.

Här i Bålsta kör bilarna nästan rakt upp för den där väggen av sand. Ibland tror man att det är omöjligt att klara banan. Flera bilar misslyckas. Men till slut är det alltid någon som kommer ända upp över kanten.

Publiken står och sitter i sanden och gruset. En del har stolar med sig. Andra gräver ut en stol i en stor sandhög. Där lägger de en dyna att sitta på. Många barn leker i grushögarna.

Mest applåder får förarna när de satsar hårt. Allra mest applåderar publiken när en bil rullar runt. Och det händer ganska ofta i formula offroad. Banan går ju ofta nästan rakt upp. Men sanden är mjuk. Och bilarna är byggda för att ingen ska skada sig. Den här dagen är det ingen som gör sig illa.

Bilarna är starka också. Några har mer än 1 000 hästkrafter. En vanlig bil har mellan 100 och 200 hästkrafter. Mest speciella är däcken. De har stora paddlar på sig. Det är för att de ska kunna få grepp i den lösa sanden.

Mitt i tävlingen är det paus för lunch. Då får publiken hälsa på i depån. Det är där teamen har sina verkstäder. De måste hela tiden laga och skruva på bilarna. I depån får alla chansen att provsitta bilarna. Man kan känna på däcken. Teamen berättar och visar om man frågar. Alla verkar bara tycka att det är roligt.

Rolf Råttan Keiser är en av de svenska förarna. Hans bil heter Terminator. Framför honom ringlar en lång kö. Han sitter i depån och ler. Han ger bort affischer och alla barn verkar vilja ha en. Efter lunchen rullar han nerför hela sandstupet med sin bil. Alla applåderar och hurrar.

Här i Sverige är det bara en tävling i formula offroad varje år. Då kör man i grustag. Andra tävlingar kan se lite annorlunda ut. Ibland kör bilarna i full fart över vatten. Då hjälper däcken bilen att köra ovanpå vattenytan.

Men här hemma är det alltså sand och grus som gäller. När man går hem från tävlingen känns det som om man har sand överallt. I väskan, i skorna, i fickorna och innanför tröjan. Och man undrar hur det känns för dem som har rullat ner för stupet.

Ordlista

depå = en plats i en motortävling där bilarna kan tankas och lagas

formula offroad = en speciell sorts biltävling med jeepar som ska klara olika banor

grustag = en plats där man gräver fram och säljer grus och sand

hästkrafter = ett mått på hur stark en motor är

jeep = en bil som är byggd för att köra ute i naturen och inte bara på vägar

ås = en avlång kulle av sten, grus och sand. Många åsar är från istiden

Rekommenderade artiklar

© 2019 Nyhetstidningen